Nová pravidla pro e-shopy v roce 2023
Tlačítko objednat
Pro potvrzení objednávky nestačí pouze stisknout tlačítko „Objednat“. Místo toho musí být z textu jasně patrné, že tím zákazníka zavazujete k platbě (například „Objednat a zaplatit“). Při zpracování objednávek se též vyhněte používání předem zaškrtnutých políček. Po přijetí objednávky by mělo být zákazníkovi vystaveno potvrzení o uzavřené smlouvě v textové podobě.
Obchodní podmínky
Obchodní podmínky je nezbytné zasílat zákazníkům e-mailem; nestačí pouze zaškrtnutí políčka „Souhlasím s obchodními podmínkami“. Nově musí obsahovat následující informace:
- Kontaktní telefon, adresa provozovny a e-mail.
- Specifikaci, zda se jedná o e-shop, prodávajícího, spotřebitele nebo online tržiště.
- Závazek provozovatele e-shopu doručit zboží do 30 dnů.
- Informaci, že spotřebitel může odstoupit od smlouvy prostřednictvím jasného prohlášení, jako je telefonát, e-mail nebo komunikace přes Messenger.
Reklamace
Nově má zákazník právo reklamovat zboží, které neodpovídá objednané velikosti, nesplňuje předepsané parametry týkající se míry, množství, hmotnosti, jakosti nebo provedení, a také zboží, které není v souladu s předpisy. Reklamace může být podána na dálku a to v jakékoli provozovně nebo sídle podnikání. Každé dodávané zboží by mělo být doprovázeno přesným návodem, a nově má spotřebitel prodlouženou lhůtu na prokázání vady ze strany spotřebitele (1 rok).
Digitální obsah
I digitální obsah podléhá jasným pravidlům. Nezapomeňte do obchodních podmínek zařadit informace o tom, zda:
- bude digitální obsah dodán jednorázově či opakovaně,
- zda zákazník dostane nejnovější verzi zboží a případné aktualizace,
- jaký má zákazník nárok na podporu a jakou formou.
Dále specifikujte, jakým způsobem zákazník získá digitální obsah a uveďte technické požadavky, které jsou pro jeho využívání nezbytné.
Slevy a nastavování cen
V případě plánování slev a slevových akcí je třeba uvádět původní cenu jako nejnižší částku, za kterou bylo zboží nabízeno v posledních 30 dnech. Například, pokud obchodník nabízí mobilní telefon za 10 000,- Kč a poté ho zlevní na 8 000,- Kč, přičemž tuto cenu prezentuje jako slevu, je nutné uvést, že původní cena před slevou byla 10 000,- Kč. Eventuální personalizované ceny by měly být jasně specifikovány v obchodních podmínkách.
Falešné recenze
Od ledna je zakázáno vkládat na e-shop nepravdivé recenze, a správce e-shopu je povinen prokázat pravdivost všech recenzí prostřednictvím konkrétních důkazů, například uvedením konkrétní objednávky. V případě, že daná recenze není ověřena, musí být tato skutečnost explicitně uvedena.
Vrácení zboží
Pro správce e-shopu máme dobrou zprávu týkající se vrácení použitého zboží bez udání důvodu. Pokud zákazník vrátí zboží do 14 dnů, nemá právo na jeho nadměrné používání nad rámec nezbytného pro vyzkoušení. V opačném případě má obchodník právo po zákazníkovi požadovat náhradu za obnovení zboží do původního stavu.